Læsning… og skrivning

Det har afgørende betydning for børns læring og udvikling i alle skolens fag, at de udvikler gode læsekompetencer og -strategier. Vi sætter fokus på området gennem en række forskellige tiltag, som alle er med til at udvikle børnenes læsning, herunder:

• Sprogvurdering (national) i 0. klasse afdækker barnets sproglige kompetencer
  • Guided Reading i sin oprindelige form er en læsetræningsmetode udviklet specielt med udgangspunkt i den tidlige læsning. Der er fokus på at vi samtidig med at vi træner læsekompetencen skaber motivation hos barnet for læsningen. Ved at læse spændende bøger helt fra den første læsning, hvor der også er fokus på samtale om det barnet læser bliver de fleste børn motiverede for læsning – de kan se et formål, når fokus er på indholdet. Ved siden af dette arbejde er der fokus på det lydarbejdet (det fonologiske) i forhold til læsning og skrivning. I 0. og 1. klasse afsætter vi mange voksenressourcer til at arbejde med børnenes læsning i mindre grupper (typisk ca. 6 børn og en voksen), så der kan differentieres og børnene udfordres på eget niveau. Fra 2. klasse fortsætter vi arbejdet med Guided Reading i mindre grupper i klassen med almindelig voksenressource. Det sker ofte i det vi kalder en tre- eller firedeling af børnene, hvor de skifter mellem at arbejde selvstændigt og arbejde i en mindre gruppe med læsning og litteraturarbejde. I kommunen er der fokus på at brede måden at arbejde differentieret med læsning ud til hele skoleforløbet.
  • Læseskub (tidligere Reading Recovery), en metode udviklet til de børn, som har brug for et ekstra intensivt skub til at sætte gang i deres læseudvikling – tilbydes enkelte børn i 1./2. klasse.
  • Screening og test i forhold til dyslektiske vanskeligheder og afklaring af eventuel ordblindhed
  • Der arbejdes med IT-kompenserende hjælpemidler – blandt andet AppWriter, Nota m.v for de børn, der har specifikke vanskeligheder.

Læsning og skrivning går hånd i hånd gennem hele skoleforløbet, fra skrivning med børnestavning i de mindste klasser til kontekstbaseret skrivning i de store klasser. Når vi skriver skal det være med et formål og vi er optaget af autentiske skriveprocesser.