Indskrivning 0. klasse

0. klasses beskedzone

Se powerpoint præsentation fra orienteringsaftenen den 25. oktober 2023 nederst på siden.

Skiftet fra børnehaven sker i det år barnet fylder 6 år. Tilmeldingen af jeres barn til skolen (den såkaldte 'indskrivning') foregår via kommunens hjemmeside, her kan I også finde svar på de fleste spørgsmål i forbindelse med tilmelding til skolen.

Indskrivningen for skolestart 2025 åbner omkring november 2024.

Husk at elever ikke automatisk indmeldes i skolefritidsordning når de starter i skole. I skal tilmelde jeres barn separat til SFO på Rudersdal kommunes hjemmeside.
Læs mere om indmelding i SFO her.

Ifølge Folkeskoleloven skal et barn begynde i skole i det kalenderår, hvor barnet fylder seks år. Forældre har mulighed for at lade deres barn begynde i skole et år tidligere, det vil sige i det kalenderår, hvor barnet fylder fem år. Det kræver dog, at barnet fylder fem år inden den 1. oktober, og at barnet kan følge undervisningen i børnehaveklassen. Du kan læse mere om tidlig skolestart her.

Du kan som forælder få dit barns skolestart udsat et år. Udsættelsen sker på baggrund af en vurdering af dit barns modenhed og udvikling i forhold til at starte i skole. Udsættelse af skolestart sker ud fra en konkret og individuel vurdering og ud fra en forventning om, at barnet det efterfølgende år vil kunne følge undervisningen i skolen. Du kan læse mere om udsat skolestart her.

Kontakt os gerne direkte på skolen, hvis I har brug for uddybende svar.

Vi glæder os til meget til at se jer og ikke mindst jeres børn til det kommende skoleår.

Vær opmærksom på at skolerne i Birkerød; Birkerød Skole, Rude Skov Skole og Søholmskolen er samlet som et skoledistrikt gældende for for skoleåret 2023/2024. Det er en femårig forsøgsordning.

Følgende kriterier gælder for skoleindskrivningen til skoleåret 2024/2025:

• Kommunens egne borgere går forud for andre.
  • Pladserne fordeles så vidt muligt efter forældrenes 1. ønske.
  • Hvis 1. ønske ikke kan opfyldes for alle, fordeles pladserne på de enkelte skoler med udgangspunkt i afstanden mellem bopæl og skole, der skal være så kort som muligt. Det betyder for eksempel at et barn, der bor i yderkanten af distriktet, kan optages før et barn, der bor tættere på, hvis det første barn ellers ville få uhensigtsmæssigt langt til skole.
  • Børn er sikret optagelse på en skole, hvis de har søskende på skolen.
  • Hvis det ikke er muligt at tilbyde plads på en ønsket skole/afdeling, tilbydes der plads på en skole med ledige pladser med udgangspunkt i afstand mellem bopæl og skole.
  • Børn vil som udgangspunkt være sikret optagelse på en skole/afdeling inden for 2,5 kilometer fra bopælen. Tilflyttere med børn i 4.-6. klasse er som udgangspunkt sikret en plads inden for 6 kilometer fra bopælen, og børn i 7.-9. klasse er sikret en plads inden for 7 kilometer.
  • Rudersdal Kommune sikrer befordring efter Folkeskolelovens § 26, stk. 1, hvis der ikke kan tildeles en ønsket plads til barnet inden for de gældende afstandskriterier.
  • For børn, der søger optagelse på en skole, der rækker ud over afstandskriteriet, hvor kommunen har en befordringsforpligtigelse, kan barnet kun få befordring, hvis der ikke er ledige pladser på en skole inden for afstandskriteriet.
  • For børn, der ikke er borgere i Rudersdal Kommune, gælder, at der skal være 24 elever eller færre elever tilmeldt pr. klasse efter optagelse af kommunens egne elever. (Elev nr. 25 kan afvises). For skoler/afdelinger med to-spor eller færre er denne grænse på 23 elever.