Professionelle læringsfællesskaber

Vi arbejder med det professionelle læringsfælleskab - PLF

Baggrund og vidensgrundlag
Det bedste afsæt for motiverende og relevant undervisning løftes af flere undervisere sammen, og forskning peger entydigt på, at ”udvikling af professionelles egen læring fremmer elevernes læring og trivsel”, og det er derfor helt centralt, at alle vores undervisere - lærere og pædagoger - samarbejder i PLF omkring vores elevers læring, trivsel og udvikling.

PLF2

PLF handler om fælles forberedelse af undervisning, fælles udførsel af undervisning og fælles undersøgelse af udbytte af undervisning ud fra en kollektiv ansvarlighed for alle elevers læring og trivsel…”

PLF er den vedvarende proces, hvor vi samarbejder i kollektive undersøgelser og aktionslæring for at opnå de bedste resultater for eleverne. I PLF er alle motiveret af en fælles læringsvision og støtter hinanden i at lære nye og bedre tilgange til undervisning og læring blandt andet gennem systematisk opsamling, undersøgelse og vurdering af data omkring elevernes læring og trivsel.

Det professionelle læringsfælleskab har fire grundlæggende spørgsmål som omdrejningspunkt:

1. Hvad skal eleverne lære?
  2. Hvordan samarbejder vi bedst om elevernes læring?
  3. Hvordan sikrer vi, at alle elever udfordres, så de bliver så dygtige som muligt?
  4. Hvad gør vi, når eleverne ikke lærer dét, de skal?

Spørgsmålene understreger, at det ikke er nok for os at have de rette intentioner på vores elevers vegne. Det er nødvendigt for os at kunne følge elevernes læring tæt, og kunne reagere, hvis læringen udebliver. Derfor skal indsamling af viden om elevernes læring med løbende analyse og refleksion være en fundamental del af alle underviseres praksis, ligesom evnen til at kunne justere på praksis er en naturlig forudsætning for at kunne skabe motiverende undervisning.

PLF1

Det er vigtigt at understrege, at samarbejdet i PLF handler om læring i og af praksis. Det vil sige vores konkrete didaktiske undersøgelser af prøvehandlinger samt kollektive refleksioner, videndeling og systematisering af data som grundlag for forbedringer af praksis.

Selve modellen for PLF indeholder seks søjler, der er nødvendige, men som ikke alene er tilstrækkelige forudsætninger for udvikling. Tid, struktur og rammer er naturligvis centrale for, at PLF kan realiseres.

Modellen viser de grundlæggende principper for, hvad teamsamarbejdet handler om:

1. Fælles forståelse af skolens værdier og visioner - og fælles vision for eleverne
  2. Kollektivt ansvar for elevernes læring og læringsudbytte
  3. Fokus på elevers læring og trivsel
  4. Undersøgende tilgang til praksis (aktionslæring)
  5. Samarbejde i praksis med fælles forberedelse, fælles undervisning og fælles evaluering
  6. Fremme hinandens læring og kompetenceudvikling, og være optaget af at dele vide

At dele viden handler helt grundlæggende om at samarbejde for at løse aktuelle problemer og gøre undervisningspraksisser til genstand for professionel, kollegial drøftelse samt løbende undersøgelse af effekt og resultat, så teamet kan fællesgøre de mest effektfulde praksisser til gavn for eleverne og for underviserne selv.

Vi er startet på en sammenlægningsproces af to skoler med to kulturer og forskellig praksis, så vores fokus er indledningsvist på at skabe et rigtig godt fælles tredje med del-elementer fra begge skoler, så vi alle kan finde os til rette i den nye sammenlagte skole.